In Blog

Brood, pasta, aardappelen, we durven ze bijna niet meer te eten. Waarom niet? Deze voedingsmiddelen bevatten veel koolhydraten en koolhydraten maken je dik en zijn ongezond. Althans dat wordt beweerd.

Er heerst een taboe op het eten van koolhydraten. Maar klopt dit wel en zijn koolhydraten echt zo slecht voor je en waarom wordt er dan gezegd dat ze een belangrijke energie bron voor je lichaam zijn?

Wetenschappelijk bewezen:

Wanneer koolhydraten je lichaam bereiken, dan worden ze omgezet in glucose, dat vervolgens via je bloed in je cellen terechtkomt.

Alle koolhydraten verhogen ons bloedsuikergehalte, maar hoe snel ze je bloedsuiker verhogen, ligt aan het soort koolhydraat dat je eet. Er zijn snelle en langzame koolhydraten. Hoe langzamer je bloedsuiker stijgt, hoe beter.

Een snelle stijging en daling van je bloedsuiker zorgt voor pieken in je suikerspiegel en dat is niet goed voor je lichaam.

Een belangrijke energiebron:

Koolhydraten zijn voor ons lichaam een belangrijke energiebron. Het is daarom belangrijk dat je ze wel blijft eten. Ons lichaam heeft koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren.

Vooral onze hersenen en spieren kunnen ze goed gebruiken. Koolhydraten zorgen ook voor het zuurstoftransport naar je weefsels en je hersenen. Bij gebrek aan energie (lees koolhydraten) gaat je lichaam spieren verbranden. Je voelt je dan slap en je verbranding vertraagt, waardoor je stofwisseling langzamer gaat werken.

Koolhydraten zijn dikmakers:

Veel mensen eten geen aardappelen, brood en pasta meer. De reden is, dat men denkt dat de kilo’s eraan vliegen als je koolhydraten eet. Dit niet waar!

Eet je meer koolhydraten dan dat je dagelijks verbruikt, dan klopt het dat je ervan aankomt. Koolhydraten worden afgebroken tot glucose en dienen als brandstof voor je lichaam.

Ieder lichaam is ander. De hoeveelheid koolhydraten die je per dag moet eten, verschilt per persoon. Eet jij de juiste hoeveelheid koolhydraten en beweeg je genoeg, dan kom je niet aan van koolhydraten. Het gaat erom dat jij de juiste balans vindt.

Langzame koolhydraten:

Langzame koolhydraten vertragen de opname van glucose en zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat jij je fitter voelt en minder snel honger hebt. Voedingsmiddelen met langzame koolhydraten zijn havermout, groente, fruit, peulvruchten en alles van volkorenmeel. Deze voeding bevat vaak ook veel voedingsvezels en dat is nog eens extra gezond (ook voor je darmen). Vezels verminderen de bloedsuikerpieken en geven lang een verzadigd gevoel. Je hebt dus minder zin om te snacken en je bent minder snel moe.

Snelle koolhydraten:

Het tegenovergestelde van langzame koolhydraten zijn snelle koolhydraten. Snelle koolhydraten verhogen je bloedsuikergehalte in een rap tempo. Je lichaam reageert daarop door snel insuline aan te maken, waardoor de bloedsuikerspiegel weer daalt. Je bloedsuikerspiegel is dus niet stabiel, maar gaat op en neer.

Voedingsmiddelen met snelle koolhydraten zijn bijvoorbeeld suiker, maïs en alles van witmeel. Het eten van snelle koolhydraten zorgt er ook voor dat je sneller honger hebt en de behoefte krijgt om tussendoor te snacken. Ook merk je dat je sneller vermoeid bent en dat je ontlasting niet altijd goed is.

Hoeveel koolhydraten mag/moet je eten?

Hoeveel energie (calorieën) een lichaam nodig heeft, verschilt per persoon. Het is belangrijk dat je de juiste balans vindt tussen koolhydraten, eiwitten en vetten.

De meeste mensen die overgewicht hebben, eten te weinig calorieën per dag. Hierdoor gaat het lichaam in de spaarstand en als je dan iets meer of ongezonds eet, kom je meteen in gewicht aan. De hoeveelheid calorieën is afhankelijk van je geslacht, je leeftijd, je lengte en je huidige gewicht.

Wil jij weten hoeveel en wat je moet eten om je energieker te voelen, af te vallen en op gewicht te blijven, meld je dan aan voor het 8 weekmenu programma inclusief voedingsadvies en tips.

Wat kan je verwachten van het programma van Naturally by Cynthia:

  • Professionele begeleiding;
  • Weekmenu’s op maat gemaakt;
  • Geen dieet;
  • Nooit meer jojoën;
  • Geen honger;
  • Genieten van eten;
  • Nooit meer lijnen;
  • Meer energie,
  • Minder vaak ziek.

Wil je afvallen en je gedrag veranderen, meld je dan aan voor het 8 weekmenu programma en vul je gegevens in (je geslacht, je leeftijd, je lengte en je huidige gewicht): www.naturallybycynthia.nl/product/weekmenu-8-weken-inclusief-voedingsadvies-en-tips/