In Blog

Lekker naar buiten, de natuur in. Genieten van het zonnetje of een frisse neus halen. We zitten zo vaak binnen dat we vergeten om regelmatig even naar buiten te gaan, terwijl er geen betere manier is om te relaxen en bij te tanken.

Waarom is naar buiten gaan gezond voor je?

Natuur maakt je mentaal rustiger en sterker

Een wandeling in de natuur zorgt ervoor dat je ontspant en sneller herstelt van stress. Of je nu naar het strand gaat, de duinen of het bos, buiten zijn heeft een gunstige werking op je bloeddruk en je hartslag.

Lekker uitwaaien op het strand of wandelen in een groene omgeving zorgt ervoor dat je helderder kan nadenken en je beter kan concentreren. Vooral in de winter is het gezond om regelmatig naar buiten te gaan. Dit voorkomt een winter dip.

Buiten zijn, tuinieren, op een bankje in de zon, een wandeling of een fietstocht zorgen er ook voor dat je beter slaapt.

Kijk eens om je heen

Wie regelmatig naar buiten gaat, geniet ook meer van de natuur. Laat de zon, de wind, regen of kou je niet weerhouden om iedere dag even een ommetje te maken.

Wat het weer ook is, je kan je erop kleden en van een beetje regen smelt je niet. Naar buiten gaan, zorgt er ook voor dat je een betere weerstand opbouwt en dus minder gevoelig bent voor griep en verkoudheid.

Mensen die in een groene omgeving wonen voelen zich vaak minder eenzaam en gelukkiger. Of je nu in de stad woont of in een buitenwijk, zorg voor groen om je heen. Vervang de stenen in je tuin voor gras, planten, struiken en bomen.

Je durft meer

Er zijn veel mensen die niet lekker functioneren, veel stress hebben, angstig zijn, down zijn, vermoeid zijn of slecht slapen.

Als je altijd binnen zit, dan kan de eerste stap om naar buiten te gaan, heftig zijn. Binnen zitten zorgt er voor dat je minder geaard bent, sneller uit je balans bent en geen vertrouwen meer in je lichaam hebt. Het is verstandig om dan juist meer naar buiten te gaan.

Ook al voelt een een wandeling in het bos behoorlijk bedreigend en schrik je overal van.  Als je meer naar buiten gaat, dan voel jij je zekerder en energieker.

Gezonde leefstijl

Gezonder en gevarieerder eten, vaker naar buiten gaan en meer bewegen dragen bij aan een gezonde leefstijl.

Het lijkt allemaal zo moeilijk, maar als je er eenmaal mee begint, dan merk je al snel een verschil. Je hoeft niet alles in een keer te veranderen, maar begin met kleine stapjes.

Ga iedere dag minimaal 30 minuten naar buiten en je voelt je energieker, fitter en je hebt meer rust in je hoofd waardoor je beter slaapt.