In Blog

In dit artikel vertel ik jou hoe je snel en gezond afvalt. Waarom een dieet niet werkt, geef ik je tips hoeveel jij moet eten om af te vallen en bied ik jou de mogelijkheid om zelf te kiezen wat het beste bij jou past.  

Alles al geprobeerd?

Je wilt afvallen en je hebt het al vaker geprobeerd, maar op de een of andere manier houd je het niet vol en/of verval je langzaam aan weer in je oude gewoontes. Je doet zo je best en je benijd diegene die slank zijn en alles maar kunnen eten.

Waarom lukt jou dat niet? Hoezo kunnen slanke mensen alles eten en word jij gestraft als je één keertje een gebakje neemt?

Het lijkt soms gewoon zo oneerlijk, toch is het ook voor jou mogelijk om blijvende af te vallen. De kunst zit hem niet in het diëten of lijnen, maar in het maken van gezondere en voedzame keuzes.

Waarom een dieet niet werkt.

Alle soorten diëten ( van low calorie, koolhydraten arm, intermitted fasting tot aan shakes en pillen) bevatten te weinig en vaak ook de verkeerde energie (calorieën) en voedingstoffen. Wanneer je lichaam te weinig en de verkeerde voedingstoffen binnen krijgt, dan gaat je stofwisseling trager werken. Om ervoor te zorgen dat je lichaam blijft functioneren, moet zij zuinig omgaan met de energie die zij binnenkrijgt. Je hart, longen, spieren, hersenen etcetera kunnen niet zonder de juiste energie. Met een dieet, val je op het begin wel af, maar het is niet vol te houden omdat je lichaam honger heeft en te weinig vezels, vitamine en mineralen binnen krijgt. 

Wat gebeurt er met je lichaam als je een dieet volgt:

  • Stofwisseling wordt trager;
  • Je lichaam gaat in de spaarstand en gaat langzamer functioneren;
  • Je wordt sacherijnig;
  • Je hebt meer en vaker honger en trek in iets lekkers (want het is verboden);
  • Je hebt minder energie;
  • Je kunt minder goed poepen en/of krijgt diaree;
  • Je spiermassa neemt af,
  • Je bent aan het jojoën.

Snel resultaat:

Ga je voor een snel resultaat, dan is dat niet vol te houden en is de kans dat je aan het jojoën bent erg groot. Snel is dus echt niet de oplossing en na jaren van verschillende lijn pogingen, weet jij dat ook wel.

Wat werkt wel?

  1. Je lichaam heeft energie (voeding) nodig om goed te functioneren. Wanneer je lichaam goed functioneert en je stofwisseling werkt optimaal, dan val je af en heb je geen honger. Je mag veel meer eten dan dat je gewend bent, maar het moet wel voor 80% een voedzame keuze zijn. Dat ene gebakje wat je normaal de das om doet, is dan gewoon toegestaan. De energiebehoefte verschilt per persoon. Een standaard dieet van bijvoorbeeld 1400 kcal is daarom ook niet voor iedereen voldoende.
  2. Wees bewust van je gedrag en pas daar waar nodig, stap voor stap je leefstijl aan. Door het aanpassen van je leefstijl, voorkom je dat je terug valt in je oude “slechte” gewoontes en geniet je veel meer van lekker eten en drinken.
  3. Door te stoppen met diëten en lijnen en gewoon gezond en gevarieerd te gaan eten (en meer te bewegen), val jij af en voorkom je dat je na het bereiken van je ideale gewicht, weer aankomt.

Hoeveel moet jij per dag eten om af te vallen?

Speciaal voor iedereen die op een gezonde manier wil afvallen, heb ik weekmenu’s opmaat ontwikkeld. De weekmenu’s bevatten voor jou de juiste verdeling tussen koolhydraten, eiwitten en vetten en geven jou een goed idee hoeveel jij dagelijks moet eten om af te vallen en je gezonder te voelen. De weekmenu’s bestaan uit ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes.

Wil jij ook snel en gezond afvallen, probeer dan een opmaat gemaakt weekmenu. 

JA, IK WIL SNEL AFVALLEN EN BESTEL EEN WEEKMENU 

Meer weten over gezond en blijvend afvallen, lees ook dit artikel: Gezond en blijvend afvallen

Wil je ook werken aan een blijvende gezonde leefstijl, meld je dan aan voor mijn 8 weken gezonde leefstijl programma. Meer informatie over het programma, klik hier

Nieuwsgierig hoeveel je mag eten bij een dagmenu van 1400 calorieën, klik dan op deze link en vul je gegevens in. 

Volg mij ook up YouTube