In Blog

Hoe vaak speelt jouw kind buiten?

De opbouw van gezonde botten en sterke spieren begint op jonge leeftijd. Het is daarom van belang dat kinderen sporten en buitenspelen. Als je sterke spieren hebt en die ook op latere leeftijd behoud, dan is de kans dat je sneller hersteld, na een operatie of ongeluk, vele malen groter.

Vitamine D:

Vitamine D zorgt voor sterke botten. De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Je lichaam kan onder invloed van zonlicht zelf via de huid vitamine D aanmaken (ook in de winter). Buitenactiviteiten zoals wandelen, spelen of sporten zorgt ervoor dat het lichaam vitamine D kan opnemen.

Vitamine D komt van nature ook voor in vette vis, vlees, eieren, paddenstoelen en wordt toegevoegd in halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

Advies van de gezondheidsraad:

Kom je weinig buiten, heb je een getinte huidskleur, ben je zwanger of jonger dan 4 jaar en ouder dan 70 jaar neem dan extra vitamine D.

Bijziendheid:

Doordat wij vaker achter de computer zitten of andere beeldschermen, neemt bijziendheid toe. Het kinderoog heeft zonlicht nodig om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Ook is het van belang dat kinderen vaker een pauze inlassen als ze lezen of achter een beeldscherm zitten. Twintig minuten lezen of achter een beeldscherm en dan twintig seconden ver weg kijken is de vuistregel. Bijziendheid ontstaat veelal in de kindertijd het is daarom van belang dat je kind regelmatig pauzes inlast en lekker gaat buitenspelen.

Geen mogelijkheid om buiten te spelen:

Helaas woont niet iedereen in een omgeving waar het veilig is voor kinderen om buiten te spelen. Mocht dat bij jou ook het geval zijn, probeer dan samen met je kind naar buiten te gaan. Jullie kunnen bijvoorbeeld samen gaan fietsen, wandelen of naar een speeltuin gaan. Spreek met vriendjes en vriendinnetjes af om samen naar buiten te gaan en/of ga sporten in de buitenlucht.

Beter slapen, beter leren:

Buitenlucht en meer bewegen, zorgen ook voor een goede nachtrust. Door iedere dag minstens 30 minuten actief te zijn en te zorgen voor een goede conditie val je sneller in slaap en zorgt ervoor dat je vooral ook dieper slaapt. En hoe dieper je slaapt, hoe beter je ”batterij” oplaad. Hoe langer je in een diepe slaap bent, des te meer herstel er plaats vindt in je lichaam en geest. Door slaap kunnen we ook beter onthouden wat we overdag geleerd hebben.