In Blog

Koolhydraten zijn op dit moment een beetje taboe. Koolhydraten arm eten is een trend, maar is dit op de langere termijn een gezonde keuze?

Wat zijn koolhydraten?

Voor velen van ons is het onduidelijk wat koolhydraten zijn en waarom het belangrijk is om ze iedere dag te eten.

  • Koolhydraten is de verzamelnaam voor vezels en suikers. 
  • Koolhydraten zijn de belangrijkste energie bron voor ons lichaam. 
  • Koolhydraten zorgen ervoor dat onze hersenen en rode bloedcellen goed werken.

Zijn alle koolhydraten slecht voor je lichaam of zijn er ook gezonde koolhydraten?

Je kan het beste de koolhydraten eten waarvan is aangetoond dat ze gezondheidswinst leveren of andere goede voedingsstoffen bevatten. 

Goede bronnen van koolhydraten zijn: 

  • volkoren graanproducten zoals volkorenbrood en volkoren pasta, 
  • volkoren rijst,
  • aardappels, 
  • peulvruchten, 
  • groente en fruit. 

Producten met koolhydraten die weinig voedingsstoffen bevatten: 

  • frisdrank,
  • koek en snoep, 
  • wit brood, witte pasta en witte rijst

De koolhydraten met weinig voedingsstoffen kunnen beter in beperkte mate worden genomen. Ze zijn niet alleen vaak dikmakers (veel suiker), maar bevatten ook weinig vezels waardoor je sneller honger krijgt en sneller geneigd bent om weer te gaan eten.

 

Koolhydraten zitten dus niet alleen in brood, pasta en rijst, er zijn verschillende soorten koolhydraten. 

Zo zijn er koolhydraten met een lage glycemische index en koolhydraten met een hoge glycemische index (“GI”). Koolhydraten met een hoge GI, zorgen dat de glucosespiegel in je bloed sneller omhoog gaat.

Wil je dat je bloedsuiker spiegel stabiel blijft en niet steeds piekt, dan zul je zoveel mogelijk koolhydraten met een lage GI in je dagmenu moeten opnemen.

  • Witbrood, cornflakes, candybars, frisdranken, snacks bevatten een hoge GI.
  • Volkoren producten, peulvruchten, vers fruit en groente bevatten een lage GI.

Het is echt mogelijk om blijvend op een gezonde manier af te vallen. Gewoon door gezond en gevarieerd te eten (koolhydraten, eiwitten en vetten) en meer te bewegen. 

Meer weten over het programma van Naturally by Cynthia? Vraag dan een gratis kennismakingsgesprek aan via: www.naturallybycynthia.nl/intake-formulier