In Blog

In dit artikel vertel ik je waarom afvallen niet meer zo gemakkelijk gaat. Waarom diëten slechts tijdelijk werken. Hoe het toch lukt om af te vallen vanaf je 35ste – 40ste en hoe jij ervoor zorgt dat jij fit en gezond ouder wordt.

Afvallen gaat al vanaf je 35ste niet meer zo gemakkelijk

Eigenlijk merk je al vanaf je 35ste dat afvallen minder gemakkelijk gaat dan voorheen. Dat heeft ermee te maken dat je hormonen en stofwisseling veranderen. Heb jij in het verleden regelmatig een dieet gevolgd, dan is de kans groot dat je stofwisseling hierdoor minder goed werkt (jojo effect).

Gewichtsverandering

De veranderingen van hormonen (afname oestrogeen) in je lichaam tijdens de overgang zorgen voor gewichtstoename. Je eierstokken gaan minder oestrogeen produceren, dit wordt gecompenseerd door vetcellen in je buik. De vetcellen in je buik kunnen een variant van oestrogeen produceren en daar heb je vetcellen voor nodig. Dat is de reden waarom je lichaam meer vet rondom je buik vasthoudt.

Als je ouder wordt, dan vertraagd ook je stofwisseling en heb je minder en andere calorieën nodig. Blijft jij hetzelfde eten, dan kom je aan. Het is dus belangrijk dat je je eetpatroon en leefstijl aanpast.

Waarom werkt een dieet tijdelijk?

Vaak merk je dat wanneer je begint aan een dieet dat je direct wat gewicht verliest. Het maakt niet zoveel uit welk dieet je volgt, maar de reden dat je afvalt heeft ermee te maken dat je “ongezondere” gewoontes tijdelijk niet meer doet. Je eet anders, je snoept minder en/of je drinkt minder alcohol. 

Een dieet is lastig vol te houden omdat het teveel afwijkt van je “oude” leefstijl. Vaak mag je bepaalde producten die je gewend was om te eten en te drinken niet meer nuttigen en zijn de meeste diëten gebaseerd op een lage calorie inname, waardoor je honger hebt.

Omdat jij je in allerlei bochten moet wringen, is die “dieet” leefstijl niet lang vol te houden. 

Wat werkt wel?

Wij zijn allemaal anders en dat betekent dat wij ook allemaal een andere energie behoefte hebben. 

De een moet nu eenmaal meer eten dan de ander. Dat geldt ook voor de hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten die wij per dag nodig hebben. Een standaard (low calorie, vasten en koolhydraatarm) dieet werkt daarom niet. 

De hoeveelheid energie (calorieën) dat jij per dag nodig hebt, is afhankelijk van je geslacht, je lengte, je huidige gewicht, je leeftijd en hoe actief je bent. 

Focus niet op afvallen, maar op een gezondere leefstijl. Door dagelijks gezond te eten en te leven, blijf je gezond en bereik je je ideale gewicht. 

Vermijd snelle koolhydraten en ongezonde producten en kies voor voedzaam en lekker. Meer informatie over welke producten jij het beste kan eten en wat te doen bij overgangsverschijnselen, vind je in de onderstaande bijlagen.

Blijf in beweging

Door de jaren heen zijn wij steeds meer gaan zitten en als je de hele dag zit, dan wordt je stijf en verslappen je spieren. Helemaal wanneer je een dagje ouder wordt. Het is daarom belangrijk dat je iedere dag minimaal 30 minuten (buiten) wandelt. 

Probeer ook een aantal dagen in de week actief te bewegen en aan spierontwikkeling te doen. Je hoeft hiervoor niet perse naar een sportschool, maar pak eens wat vaker de fiets, wandel wat sneller, doe buikspieroefeningen, doe aan fitness of yoga ( er zijn diversen programma’s en oefeningen te vinden op YouTube).

Stap voor stap naar een gezondere leefstijl:

Wil jij weten hoeveel je per dag moet eten en wat voor jou de beste verdeling is, meld je dan aan voor mijn gezonde leefstijl programma. Ik help jou in 8 weken stap voor stap gezonder te eten en te leven. Afvallen en op gewicht blijven gaat dan vanzelf. 

Meer informatie over mijn programma, lees je HIER

LEES OOK:

Meer tips wat je het beste kan eten tijdens de overgang

Wat te doen bij overgangsverschijnselen

Wekelijks deel ik GRATIS tips, adviezen en recepten, wil jij die ook ontvangen?

JA, ik wil wekelijks informatie ontvangen.