In Blog

Over migraine hoor je niet zoveel, terwijl 2 miljoen Nederlanders minimaal één migraine aanval per jaar hebben. Om de een of andere reden wordt er niet over gesproken, is er veel onbegrip en ingeval van hormonale migraine wordt het vaak afgedaan als een vrouwen dingetje waar je maar mee moet leren leven.

Migraine kan veel gevolgen hebben voor zowel de patiënt als de omgeving (gezin, werk, vriendschappen, sociale leven). Als je regelmatig je afspraken moet afzeggen en/of je ziek moet melden, dan kan dat ook veel schuldgevoelens, verdriet en onbegrip met zich mee brengen.

In deze blog lees je alles wat je wilt weten over Migraine, leefstijl en voeding.

De cijfers en feiten:

Een aantal cijfers:

  • Per dag zijn er ongeveer 70.000 Nederlanders die een migraine aanval krijgen;
  • Migraine komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen;
  • Twee miljoen Nederlanders hebben minimaal 1 migraine aanval per jaar,
  • Migraine kost Nederland 1,2 miljard euro per jaar (behandeling, medicatie en arbeidsverzuim).

De feiten:

  • Migraine is een chronische aandoening;
  • Erfelijke factoren vergroten de kans op migraine;
  • Overgewicht maakt kans op migraine aanvallen groter (meer kans op ontstekingen in het lichaam);
  • Migraine komt ook steeds vaker voor bij kinderen;
  • Migraine komt in Nederland meer voor dan in andere Europese landen,
  • Migraine is de duurste hersenaandoening.

Wanneer is er sprake van migraine:

  • Komt aanvalsgewijs en heeft een begin en einde;
  • Eenzijdig kloppende en bonkende pijnen die toenemen bij inspanning;
  • In combinatie met misselijkheid en/of braken;
  • Overgevoeligheid voor licht en geluid;
  • Met of zonder aura;
  • Ziekte van het hele lichaam,
  • Aanval kan enkele uren tot dagen duren (van 4 uur tot 3 dagen).

De gevolgen voor de patiënt:

  • Van invloed op maatschappelijke carrière;
  • Gevolgen op lichamelijk en persoonlijk vlak (vaak afspraken moeten afzeggen, depressies);
  • Wanhopig toevlucht tot zelfmedicatie,
  • Misbruik van pijnstillers of andere medicatie.

Hoeveel migraine patiënten durven zich niet keer op keer ziek te melden, zijn bezorgd over behoud van hun baan en gaan te snel weer aan het werk? Als je niet de tijd neemt om uit te zieken, dan kan het de volgende keer sneller terugkomen of langer duren voordat de aanval over is.

Migraine en kinderen:

  • Kan al op zeer jeugdige leeftijd voorkomen;
  • Het aantal migraine gevallen neemt ieder jaar toe;
  • De aanvallen duren vaak korter;
  • Misselijkheid, buikpijn en diarree staan vaak op de voorgrond;
  • Aanvallen met heftige buikpijn of draaiduizeligheid kan een uiting van migraine zijn,
  • Migraine kan na enkele jaren spontaan verdwijnen.

Waardoor kan migraine ontstaan?

  • Extreme vermoeidheid;
  • Ontspanning na stress;
  • Atmosferische veranderingen;
  • Hormonen;
  • Teveel en frequent gebruik van pijnstillers,
  • Voeding.

Relatie migraine en overgewicht:

  • Bij een hogere BMI heeft 81% meer migraine klachten;
  • Bij overgewicht is er vaker kans op migraine en zijn de symptomen ernstiger;
  • Overgewicht kan leiden tot chronische migraine,
  • Geldt zowel voor kinderen als volwassenen.

Het verband tussen migraine en voeding:

Uit een studie met 1207 migraine patiënten bleek er bij 27% een relatie te zijn met voeding. Veel bewerkt en kant- en klaar voedsel (ook drinken) bevat stoffen die migraine kunnen activeren. Vermijd dus zoveel mogelijk om die producten te nuttigen en kies voor vers en onbewerkt voedsel.

E-nummers die van invloed zijn:

  • E621 Fetsin (smaak versterker, chips, soepen, sauzen, etc…);
  • E249 Kalium nitriet en E250 Natrium nitriet (verkleuring en bacteriën te voorkomen m.n. vleeswaren),
  • E951 Aspartaam (in light producten en zoetjes).

Producten die stoffen bevatten die van invloed kunnen zijn:

  • Alcohol
  • Kaas
  • Chocolade
  • Citrusvruchten
  • Koffie (cafeïne)

Uit studies met betrekking tot voedingsintolerantie en/of voedingsallergieën is gebleken dat het vermijden van provocerende voeding binnen 2 weken een verbetering oplevert.

Welke invloed heeft voeding nog meer?

  • Voeding heeft invloed op je bloedsuikerspiegel;
  • Door het weglaten of toevoegen van voedingsstoffen ontstaat een reactie en/of een tekort (bijvoorbeeld vitamine tekort);
  • Als je te weinig water drinkt, ontstaat er een vocht te kort (dit heeft gevolgen voor je hele lichaam),
  • Als je binnen 6 uur, na het nuttigen van voeding of drank, last krijgt van migraine aanval.

Hoe weet je welke producten bij jou migraine kunnen opwekken?

De invloed van voeding is soms lastig te bewijzen. Er zijn artsen die zeggen dat voeding geen invloed heeft en dat het onzin is. De laatste jaren komen er ook steeds meer bewijzen en studies die wel aantonen dat voeding en leefstijl invloed heeft op o.a. migraine.  In de USA zijn ze verder met dit soort studies en in 1980 verscheen er al een artikel in de The Lancet over Food Allergy and Migraine. 

Een manier om te achterhalen of voeding ook bij jou een trigger kan zijn, is het eliminatie dieet. 

Dat houdt in, dat je minimaal 2 tot 4 weken producten mijdt die migraine kunnen veroorzaken en daarna ga je langzamerhand bepaalde producten weer eten of drinken. 

Het bijhouden van een voedings- en hoofdpijndagboek kan je ook helpen om meer inzichten te krijgen. 

Overgang, hormonen, migraine en voeding:

Oestrogenen in eten:

Je kunt hormonen slikken tegen overgangsklachten, maar je kunt ook zonder medicijnen extra oestrogeen binnenkrijgen. In sommige voeding zitten fyto oestrogenen en deze hebben een lichte oestrogene werking. De belangrijkste fyto oestrogenen zijn isoflavonen, lignanen en coumestanen. Deze oestrogenen zitten o.a. in (peul)vruchten, granen, groenten (bijvoorbeeld paprika, broccoli), lijnzaad en sojabonen. De werking is zwakker dan die van oestrogeen en het is nog niet wetenschappelijk bewezen. Toch ben ik zelf van mening dat deze producten helpen bij milde opvliegers, nachtelijk zweten, hoofdpijn en stemmingswisselingen.

Hoofdpijn en migraine:

Wanneer je altijd al gevoelig was voor hoofdpijn of migraine vlak voor of tijdens je menstruatie, dan is de kans groot dat je dit ook heb in de overgang. Dit komt door hormoonschommelingen. Tegen het einde van de overgang herstelt de hormoonbalans zich weer en dan neemt de hoofdpijn vaak weer af. Helaas blijft 25% van alle vrouwen, ook na de overgang, last houden van hoofdpijn of migraine. 

Cafeïne, alcohol, cacao, suiker en kaas kunnen hoofdpijn klachten verergeren. 

Meer bewegen en genieten tijdens de overgang:

Tijdens de overgang worden de botten brozer en de spieren slapper. Het is dus belangrijk dat je blijft bewegen en dat je wekelijks spierversterkende oefeningen doet. Maak iedere dag een wandeling, pak vaker de fiets, ga lekker naar buiten en zoek een maatje om samen mee te gaan sporten. 

Gun jezelf meer ME-TIME. Geniet van een goed boek of tijdschrift, ga naar de sauna en/of relax, maak plezier en geniet samen met vrienden en familie.

Hormonen en migraine:

Migraine komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen. Inmiddels weet men dat oestrogenen invloed kunnen hebben op migraine.  Dit is ook de reden dat veel vrouwen tijdens of voor de menstruatie periode last hebben van hoofdpijn en/of migraine.  Mannen die meer oestrogeen en minder testosteron in hun lijf hebben, kunnen ook meer last hebben van hoofdpijn en/of migraine. 

De juiste voeding kan je helpen om de hormoon schommeling onder controle te houden.

Overgewicht en leefstijl:

Een ongezonde eet- en leefstijl kan een oorzaak zijn voor hoofdpijn en/of migraine. Iemand met overgewicht heeft 81% meer kans op migraine. 

Ongezond eten, denk aan kant- en klaar maaltijden, snacks en alcohol zorgen ervoor dat je lichaam niet en onvoldoende voedingswaarde binnenkrijgt, waardoor je lichaam extra hard moet werken om optimaal te kunnen functioneren. 

Slecht en ongezond eten kosten het lichaam meer energie. 

En dit ga je uiteindelijk merken doordat:

  • Je minder energie hebt;
  • Je bent vaker ziek of hebt last van kwaaltjes;
  • Je wordt dikker;
  • Sporten en/of bewegen gaat steeds moeizamer,
  • Slecht slapen en wellicht ook gevoeliger voor stress.

Sporten en migraine:

Extreem sporten kan migraine veroorzaken, maar toch is het van belang dat je in beweging blijft. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Wandelen;
  • Fietsen,
  • Yoga en/of meditatie.

 

Herkennen van migraine

Kenmerken van migraine bij volwassen en kinderen:

Volwassenen:

  • De pijn zit vaak aan een kant van het hoofd;
  • Meestal ernstige hoofdpijn;
  • Bonzend of kloppende pijn;
  • Misselijk en overgeven;
  • Overgevoeligheid voor licht, geluid en geuren;
  • Elke inspanning is onmogelijk en verergert de pijn;
  • De aanval begint acuut en komt plotseling op,
  • De aanval duurt 3 uur tot 4 dagen (onbehandeld).

Kinderen:

  • De pijn zit vaak aan beide kanten van het hoofd;
  • Matig intensieve hoofdpijn, soms geen hoofdpijn;
  • Hoofdpijn is niet altijd kloppend of bonzend;
  • Misselijkheid/overgeven/diarree zijn meestal de voornaamste verschijnselen. maar ook bleek zien, slaperigheid, buikpijn en duizeligheid zijn vaak bijverschijnselen;
  • Overgevoeligheid voor licht, geluid en geuren;
  • Elke inspanning is onmogelijk en verergert de pijn;
  • De aanval begint acuut en komt plotseling op,
  • De aanval duurt 2 uur tot 2 dagen (onbehandeld) en gaat vaak over na slapen.

Waarschuwingsfase:

1. Enkele uren tot dagen van te voren:

  • Vocht vast houden, weinig plassen;
  • Loopneus of neusverkoudheid;
  • Overmatig aanmaken van speeksel;
  • Stemmingsveranderingen,
  • Braken, diaree.

2. Twee tot drie uur van te voren:

  • Overgevoeligheid voor prikkels (zoals lawaai, licht, geuren);
  • Het erg koud hebben;
  • Hongergevoel, valse honger;
  • Opgezette maag;
  • Behoefte aan rust,
  • Zich overdreven fit voelen.

3. Kort van te voren:

  • Extremen vermoeidheid, geeuwen;
  • Verandering in de ogen, rode ogen, wazig zien;
  • Verandering in de hartslag;
  • Wit wegtrekken, bleek zien;
  • Vochtverlies,
  • Zintuigelijke overgevoeligheid (reuk en smaak).

Hormonale migraine een verborgen probleem:

  1. Er is een relatie tussen hormonale veranderingen en hoofdpijn;
  2. Migraineaanvallen die gerelateerd zijn aan menstruatie zijn moeilijk te behandelen;
  3. Hormoonbehandeling heeft geen zin;
  4. Het slikken van de anticonceptiepil heeft meestal geen gunstige invloed op migraine,
  5. Aanvallen zijn langer en zwaarder dan gewone migraine aanvallen.

Vrouwen vermoeden dat: 

  • Het een negatief beeld van zichzelf geeft als ze hier over klagen; 
  • Artsen het idee hebben dat je zeurt met menstruatieklachten; 
  • Het hoort bij ”vrouw zijn”;
    Het hoort bij hun familie, mijn moeder had het ook! 
  • Er niets aan te doen is. 

Meten is weten:

Door het bijhouden van een hoofdpijndagboek in combinatie met  een eetdagboek, kun je verbanden ontdekken en conclusies trekken. Deze kunnen je helpen om je eetgedrag en leefstijl aan te passen, zodat je minder last (of zelfs geen last meer) van hoofdpijn en/of migraine hebt. 

Bij mij heeft het geholpen en ik zou het je zeker aanraden om het uit te proberen. 

Migraine en medicijnen:

Er zijn verschillende middelen beschikbaar die je kunnen helpen om de migraine te verlichten en ook tegen misselijkheid. Het laatste nieuws is, dat er een middel op de markt is dat migraine kan voorkomen. 

Om te achterhalen welk medicijn bij jou werkt, kan een een huisarts soms verschillende medicijnen voorschrijven. Denk aan triptanen, beta blokkers of epilepsie medicijnen. Je bent dan aan het experimenteren!

Laat je niet afschepen door de huisarts. Vraag om een doorverwijzing naar een hoofdpijn kliniek. Veel huisartsen weigeren om door te verwijzen en zeggen dat ze hetzelfde doen en kunnen als een hoofdpijn kliniek, maar dat is helaas niet waar. Ook wordt er nog vaak beweerd dat voeding en leefstijl niets te maken hebben met hoofdpijn en/of migraine. 

Blijf volhouden en vraag om een doorverwijzing. Zo’n kliniek is er niet voor niets! 

Ben jij benieuwd of je last hebt van migraine? 

Beantwoord dan deze 3 vragen:

  1. Heb je het afgelopen kwartaal door de hoofdpijn bepaalde activiteiten minimaal 1 dag moeten uitstellen en/of afzeggen?
  2. Ben je misselijk of heb je last van je maag als je hoofdpijn hebt?
  3. Heb je last van (scherp) licht als je hoofdpijn hebt?

Heb je hulp nodig?

Maak migraine bespreekbaar op je werk en bij je vrienden. Ga op het gebied van medicatie niet zelf dokteren. Laat je door de huisarts doorverwijzen naar de hoofdpijn kliniek. Neem geen genoegen met een advies: Neem maar een paracetamolletje!

Er zijn verschillende soort medicatie beschikbaar (ook voor de verschillende stadia) en samen met een gediplomeerde arts die gespecialiseerd is in hoofdpijn/migraine, kun je uitzoeken welke vorm van hoofdpijn of migraine je hebt en het juiste medicijn krijgen.

Wil jij je voedingspatroon en/of leefstijl veranderen, dan kan het online programma Migraine en Voeding je hierbij helpen. In 8 weken kijken wij naar je voedingspatroon, krijg je voedingsadvies op maat, tips en adviezen en ontvang je 8 weken lang weekmenu’s met migraine vrije recepten. 

Het online programma van 8 weken, helpt je om inzicht te krijgen in je leef- en eetpatroon en daardoor kan je meer grip krijgen op hoofdpijn en/of migraine. 

Wil je meedoen met het online programma Migraine & Voeding, meld je dan nu aan 

www.naturallybycynthia.nl/product/migraine-voeding

 

Bron: Mates trainingen

 

Migraine proof lunch gerecht:

Tosti met courgette en mozzarella

Lunchgerecht voor 2 personen / 300 kcal

Ingrediënten:

  • 1 courgette
  • 2 el olijfolie of roomboter
  • 4 volkoren boterhammen
  • 1 bol mozzarella
  • 1/2 tl oregano, gedroogd

Bereiden:

Snijd de courgette in plakken en bak deze in 1 el olijfolie goudbruin en gaar. Bestrooi met peper en zout. Verdeel de courgette over de boterhammen. Snijd de mozzarella in plakken en leg deze op de courgette. Strooi hier oregano overheen. Leg op elke boterham een 2de boterham. Bestrijk de buitenkant van de boterham met olijfolie of roomboter en bak de tosti in een koekenpan goudbruin. 

Eet smakelijk!